Technologie, schermen, apps, interactieve toepassingen.. we leven haast geen dag meer zonder. Logisch, dat ze ook in meer en meer opleidingen hun plekje opeisen. Wat leren studenten binnen diverse disciplines over het gebruik van technologie en digitale tools, en hoe passen ze dit toe in de erfgoed context?

Om een idee te krijgen van waar de museummakers van de toekomst mee experimenteren en hoe toepasbaar hun resultaten zijn, nodigde het Digital Museum Lab studenten van verschillende disciplines uit. Voor de zeven presentaties was de Regentenkamer goed volgelopen, maar het was muisstil. Iedereen luisterde aandachtig en na iedere presentatie waren er volop vragen. Terecht: het werk van de studenten was vernieuwend en heel toepasbaar.

De aftrap werd gegegeven door Rosemarie Hietanen, die presenteerde hoe zij met behulp van 3D scans van een aantal Romeinse objecten van het Allard Pierson Museum, bezig is een VR-applicatie te ontwikkelen. Door pijlen te volgen komt de bezoeker bij een vitrine waarin een 3D scan ‘opgesteld staat’. Staat de bezoeker ervoor, dan begint er audio te spelen met een verhaal over het object. Daarna krijg de bezoeker de mogelijkheid het object rond te draaien, bijvoorbeeld een zegel rol, en op figuren te klikken voor meer informatie.

Hoe kan een online collectie, offline een tastbare, interactieve vorm krijgen? Met deze vraag, daagde online modeplatform Modemuze studenten Interaction Design van de ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten uit. Vier tweetallen presenteerden hun totaal uiteenlopende, innovatieve oplossingen.

.

Op de afbeeldingen zie je het prototype ‘Kleur in Mode’, waarbij de kleuren van kledingstukken uit het archief van Modemuze gerepresenteerd zijn op stofstaaltjes. Door een staaltje voor een van de sensoren in het paneel te houden, verschijnt er informatie over het kledingstuk op een klein schermpje.

(Via deze link kun je een filmpje van het prototype bekijken: https://vimeo.com/217079548)

.

Een ander tweetal studenten lieten zien hoe de online database van Modemuze op een hele vrolijke én informatieve manier toegankelijk gemaakt kan worden, door het categoriseren van data in digitale, gekleurde stippen. Door steeds verder in te zoomen, kom je in steeds kleinere categorieën en uiteindelijk bij foto’s, zoals bijvoorbeeld van ‘gehaakte mode met de stersteek’.

.

.

.

 

Een derde groepje richtte zich op dat wat onder de kleding schuil ging: crinolines. Aan de hand van een digitale tijdlijn, kan de bezoeker een periode selecteren, waarbij de dominante crinoline uit die tijd geprojecteerd wordt op een fysiek aanwezig basismodel. Hier overheen kun je vervolgens ook nog een projectie schuiven van textiel uit die tijd.

 

.

Naast deze presentaties was er nog een interessant VR-experiment, waarbij de bezoeker het idee krijgt een 17e eeuwse jurk aan te hebben, presenteerde Dennis Termorshuizen over zijn Makereducation onderzoek in het Allard Pierson Museum en kwam een viertal MediaLab studenten van de HvA vertellen over hun indrukwekkende crowdsourcing app voor het European Holocaust Research Infrastructure. Al met al een inspirerende bijeenkomst!