De eerste maand van 2017 is alweer bijna voorbij. Voordat ik echter via dit blog-kanaal de plannen voor het Digital Museum Lab 2017 deel, wil ik graag nog een keer terugblikken naar 2016. En dan vooral naar de periode van de kerstvakantie. Tijdens de kerstvakantie was het Lab geopend voor jonge museumbezoekers. In het Lab vonden verschillende workshops voor kinderen plaats. Dennis Termorshuizen begeleidde de activiteiten. De workshops vormden een onderdeel van zijn onderzoek  naar de mogelijkheden van maker education voor musea.

Egypte stad

In de workshop Maak je eigen Egypte game gingen de kinderen aan de slag met het programma Scratch. De workshop begon met een rondleiding door de Egypte zaal. Hier bekeken de jonge museumbezoekers de sarcofaag van Teuris, gemummificeerde dieren en beeldjes van Osiris, Isis en Horus. Bij terugkomst in het Lab, vertelde Dennis hoe de kinderen zelf een game konden maken over Egypte en welk programma hiervoor gebruikt werd.  De hoofdrolspelers in de games vormden objecten uit de Egypte collectie van het museum. Sommige kinderen waren al bekend met scratch en konden vrij snel een game maken. Voor andere kinderen was het een eerste kennismaking. Het was leuk om te zien, hoe kinderen op basis van de verhalen gehoord tijdens de rondleiding een plan bedachten voor hun games. In de games kwamen piramides en verschillende goden terug. Alle deelnemers waren trots op hun ontworpen games.

Naast de game-workshop, was er de workshop Bouw een Egyptische stad. In het Lab vonden de kinderen verschillende bouwmaterialen. Papier, klei, maar ook verband voor het ‘mummificeren van zelf gemaakte poppetjes’. De 3D-pen was voor de meeste kinderen nieuw. Met deze  speciale pen maak je 3D- tekeningen. Bijvoorbeeld van een piramide. Alle kinderen probeerden de pen uit. Iedereen was enthousiast. Dit was nieuw en erg leuk!

3D piramide

Voor Dennis’ onderzoek was het interessant om te zien, dat kinderen naast nieuwe technieken ook nog graag werken met de bekende, klassieke technieken. De meeste kinderen wilden bijvoorbeeld ook een sarcofaag vouwen van papier. Het succes van de workshop lag vooral in de combinatie van de technieken.

Terug naar 2017. In de voorjaarsvakantie vinden er weer activiteiten voor kinderen plaats in het Lab, dat we omtoveren tot ‘een makerspace  Romeinen’. Ook dan kunnen kinderen weer aan de slag met verschillende bekende en niet bekende (digitale) technieken. In de periode tot aan de voorjaarsvakantie zal het Lab gebruikt worden voor verschillende werksessies. Onder andere een sessie in het kader van het EDFU-project, waarbij onderzoek wordt gedaan naar nieuwe (digitale) mogelijkheden om kleine objecten te presenteren. Het bedrijf Moobels heeft van een aantal kleine museumobjecten 3D-scans gemaakt. Wat kunnen we hiermee? Ook studenten van de Hogeschool van Amsterdam (Lectoraat Crossmedia) gaan aan de slag met de kleine museumobjecten. Een verslag volgt via dit blog-kanaal.