Toen de e-reader en het e-book op de markt kwamen, was ik er van overtuigd:  “Dit nooit, leve het papieren boek!” Inmiddels koop ik vrijwel geen papieren boek meer en zweer ik bij mijn e-readertje en de pakweg 100 boeken die ik er nog maar in heb zitten, want er is wel plaats voor 1000 boeken! Toen ik de e-reader net in huis had meende ik een daad te stellen door mijn e-books wel gewoon bij de ‘echte’  boekhandel te moeten gaan kopen. Maar dat bleek bij de boekhandels waar ik kwam, niet de minste en allemaal in Amsterdam, niet mogelijk. E-books bestel je online, betaal je online, en download je op je e-readertje. Wie papier versmaadt, zal data oogsten!

Ik ben natuurlijk niet de enige die deze ontwikkeling als lezer heeft doorgemaakt. Ik vermoedde zelfs dat ik weer eens achter de feiten aan liep, maar dat valt toch mee. Onlangs maakte KVB Boekwerk interessante cijfers bekend. Dit keer ging het om de vergelijking e-commerce – fysieke boekhandel. Dus: hoeveel boeken worden er online verkocht, in vergelijking met boeken die in de ‘echte’ boekhandel worden verkocht. Want je zou denken dat die ontwikkeling in elk geval zo langzamerhand naar de online-handel-kant begint door te slaan. Maar niets is minder waar. Al wijst de tendens al jaren in die richting, nog steeds worden er meer papieren boeken verkocht in de reguliere boekhandel. Op de website van KVB Boekwerk lezen we: “In 2017 werden in de Algemene boekenmarkt 68.000 titels verspreid via de fysieke verkooppunten. Het e-commerce kanaal is goed voor 67.300 titels. CB [Centraal Boekhuis] verspreidde in totaal in 2017 in de Algemene boekenmarkt bijna 75.000 unieke titels. Dat is ruim 2.500 meer dan in 2016.” In het zogenaamde literair-culturele segment, zeg de groep ‘echte’ of ‘liefhebber’-lezers, is het verschil nog groter: “In totaal verspreidde CB 43.300 titels uit het literair-culturele segment. Daarvan werden er 41.100 verspreid via de fysieke boekhandel en 38.800 via e-commerce. Hier is het verschil tussen beide kanalen toegenomen, waar het verschil in de Algemene boekenmarkt juist afnam.” Het aanbod in de boekhandel om de hoek is dus gevarieerder dan het aanbod online! Dat moet je natuurlijk niet letterlijk nemen, geen enkele boekhandel in Nederland heeft 43.300 literaire titels in voorraad. Maar dat zal net zo goed voor online boekhandels gelden die ook niet alles hebben.

Bij non-fictie is de ontwikkeling wel doorgeslagen in het voordeel van internet. “In het genre non-fictie informatief biedt het e-commerce kanaal in 2017 voor het eerst meer diversiteit in titels. Het verschil is klein, maar wel uniek. Via e-commerce werden 21.500 titels verspreid en via de fysieke handel 21.000. In het genre non-fictie vrije tijd is het verschil net zo klein, maar nog wel in het voordeel van de fysieke verkooppunten. Daarin werden 10.600 titels verspreid, tegenover 10.300 in e-commerce.”

Het is dus maar weer net vanuit welk perspectief je het bekijkt, maar de onlinehandel groeit nog wel steeds door. Hoera, zou ik willen zeggen! Want het is natuurlijk helemaal niet belangrijk hoe men leest, áls men maar leest, en waar men boeken koopt, áls men ze maar koopt.