Vorige week was het de Week van het Digitaal Erfgoed. Door het hele land vonden workshops en bijeenkomsten plaats rondom het toegankelijk maken van digitaal erfgoed. Als ik tijd had gehad was ik de hele week het land afgereisd, want het was een geweldig programma. Die tijd had ik niet, maar gelukkig was er vanuit DEN de vraag of we met hen en onze andere partners van het Digital Museum Lab (de HvA en de WAAG Society) zelf een dag vullende workshop wilden geven. Een succes!

De essentie van het Digital Museum Lab is om te onderzoeken hoe je digitale tools en technologie kunt inzetten om je (erfgoed) collectie op een aansprekende manier bij het publiek te brengen. Dat klinkt heel leuk, maar misschien ook wel vaag: met welke digitale tools? Welke technologie? Op welke manier? Om erfgoed professionals in één dag actief kennis te laten maken met allerlei mogelijkheden, gingen we voor een ‘pressure cooker’ workshop: verdeeld in groepjes en opgezadeld met een casestudy, werden de deelnemers uitgedaagd om from scratch tot presenteerbaar prototype te komen. And… GO!

 

10:00 Rondleiding HvA Makers Lab

Makerslab HvA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Met groot enthousiasme leidt HvA labmanager Cees Boschman ons rond door zijn technologische speeltuin. 3D printer, lasersnijder, freesmachine, schuimsnijder, snijplotter, vacuümvormer, electrostatisch flock-apparaat, lichaam-scan cabine… Hij draagt ons op zijn Willy Wonka fabriek goed te verkennen: ‘soms ontploft er iets, of vliegt er iets in de fik… dit is een plek om te experimenteren!’.

 

10:30-11:30 Turbo brainstorm

DML HvA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tijd voor actie! Uitdaging: in een uur vastleggen wat het object, het verhaal, de in te zetten tools en technieken worden, en hoe het prototype eruit gaat zien. De uitdaging wordt gretig geaccepteerd en al snel verdwijnen de lege tafels onder een zee van gekleurde sticky-notes, mind-maps en proeven met foam en klei.

 

11:30-12:30 Concept posters & Plan de campagne

DML HvA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om de druk een beetje op te voeren is stap 1 het presenteren van het concept op posters. De lunch is bedoeld als feed-back moment, maar fanatiek in hun project-bubbel gekropen, is het is lastig om de deelnemers bij hun groepje weg te krijgen.

 

12:30-16:30 GO GO GO GO!

DML HvA  DML HvA

 

16:30-17:00 Presentaties van prototypes & The winner is…

Als het dan écht moet, stoppen de laatste deelnemers met hun werk. Eén voor één presenteert elk groepje hun case-study en prototype. Van stroomcircuits tot computer programmering, van een interactieve etalage tot hologrammen: het is indrukwekkend wat er in zo’n kort tijdsbestek allemaal uitgedacht en gemaakt is.

DML HvA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En de winnaar: een interactieve kaart, die je tijdens een tentoonstellingsbezoek maakt en mee kunt nemen naar buiten om met bijbehorende app de fysieke wereld te verkennen.